Σε έκτακτη σύσκεψη κάλεσε ο Νομάρχης Πειραιά Γιάννης Μίχας τους Δημάρχους των δήμων Αίγινας, Πόρου, Σπετσών, Μεθάνων, Τροιζήνας, Ύδρας, Κυθήρων, τους Προέδρους των δύο κοινοτήτων Αγκιστρίου και Αντικυθήρων της Νομαρχίας Πειραιά, τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Ναυτικών Πρακτόρων και Επαγγελματιών Χρηστών Λιμένων και τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Επιβατών Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών την Τετάρτη 22 Οκτωβρίου.
Στη σύσκεψη, τέθηκαν τα προβλήματα της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης κατοίκων και επισκεπτών των νησιών της Νομαρχίας Πειραιά τα οποία είναι οξυμένα και η διακοπή λειτουργίας των γραφείων ΟΤΕ στα νησιά και την Τροιζηνία.
Κραυγή αγωνίας των αιρετών της Αυτοδιοίκησης και των φορέων της περιοχής για τα ακτοπλοϊκά προβλήματα των νησιών της Νομαρχίας Πειραιά - Σαφής προειδοποίηση Νομάρχη και Δημάρχων προς την κυβέρνηση για «αλλαγή πλεύσης»
Σε ξέσπασμα οργής και αγανάκτησης για την επικίνδυνη και εθνικά επιζήμια νησιωτική πολιτική της κυβέρνησης που έχει καταδικάσει τα νησιά όλης της χώρας σε κοινωνικό και οικονομικό μαρασμό, μετατράπηκε η έκτακτη σύσκεψη που συγκάλεσε σήμερα ο Νομάρχης Πειραιά Γιάννης Μίχας για τα ακτοπλοϊκά προβλήματα των νησιωτικών και επαρχιακών δήμων και κοινοτήτων του νομού.
Στη σύσκεψη έδωσαν βροντερό παρόν εκτός από τον Νομάρχη Πειραιά, οι δήμαρχοι Αίγινας Παναγιώτης Κουκούλης, Μεθάνων Χρήστος Πάλλης, Πόρου Δημήτρης Στρατηγός, Σπετσών Ευάγγελος Κονταξάκης, Τροιζήνας Ιωάννης Σαμπάνης, Ύδρας Κων/νος Αναστόπουλος, ο εκπρόσωπος του δημάρχου Κυθήρων δημοτικός σύμβουλος Λάζαρος Βέζος, και από τη μειοψηφία ο Δημ. Σύμβουλος κ. Χαρ. Σούγιαννης, ο πρόεδρος της Κοινότητας Αγκιστρίου Ιωάννης Αθανασίου, ο Πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Επιβατών Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών κ. Γιάννης Θεολογίτης και ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών κ. Λευτέρης Κεχαγιόγλου.
Αυτό που έγινε σαφές από το σύνολο των παρευρισκομένων είναι ότι «δεν πάει άλλο». Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο, με τις τιμές των ναύλων να έχουν εκτιναχθεί στα ύψη, με τα δρομολόγια να αραιώνουν χρόνο με το χρόνο, με τα υπέργηρα πλοία να συνεχίζουν τα επικίνδυνα ταξίδια τους, με τους ακτοπλόους-εφοπλιστές να κάνουν ό,τι τους εξυπηρετεί και τους συμφέρει και με τους νησιώτες να πνίγονται από την αγωνία, την ανασφάλεια και την ανησυχία για το αβέβαιο μέλλον.
Όπως τόνισε ο Νομάρχης Πειραιά κατά την εισήγησή του «δεν υπάρχει νησιώτης στην χώρα, που να μην βλέπει και να μην καταγγέλλει ότι στη ναυτιλία το κράτος δικαίου έχει καταλυθεί και το κράτος πρόνοιας έχει μετατραπεί σε κράτος εύνοιας. Κράτος εύνοιας ημετέρων. Εγκλωβισμένοι σε πελατειακά συμφέροντα, έρμαια εφοπλιστικών παραγόντων, οι Κυβερνώντες έχουν μετατρέψει μια εθνική υπόθεση όπως είναι η ναυτιλία και η ακτοπλοΐα σε παιχνιδάκι στα χέρια των εταιρειών, αδιαφορώντας πλήρως για τον πολίτη και τους όρους όχι διαβίωσης αλλά επιβίωσής. Και ο Αργοσαρωνικός με τα νησιά των μικρών αποστάσεων, τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα μετατρέπονται, χάρη σε αυτές τις πολιτικές σε άγονες γραμμές. Εάν αυτός είναι ο στόχος της Κυβέρνησης, ε τότε μπράβο της ήδη το έχει καταφέρει. Θα βλέπουμε την Αίγινα, τον Πόρο, τις Σπέτσες και την Ύδρα μόνο από τα καρτ ποστάλ».
Ο κ. Μίχας έκανε λόγο για ναυάγιο και παταγώδη αποτυχία της κυβέρνησης στο τομέα της ακτοπλοΐας, σημειώνοντας ότι η απελευθέρωση των ναύλων όπως την έκανε η κυβέρνηση, ταυτίστηκε με τις ανάγκες και τα θέλω όχι των πολιτών αλλά των εταιρειών. Αποτέλεσμα όπως τόνισε :
- Οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων μέσα σε τέσσερα χρόνια να αγγίζουν μέχρι και το 82%, ενώ μόνο τα τελευταία δύο χρόνια έχουν φτάσει σε ποσοστά 30% έως και 50%, μετατρέποντας το ταξίδι στα κοντινά νησιά του Αργοσαρωνικού σε κρουαζιέρα πολυτελείας.
- Το 2004 για να ταξιδέψει κανείς από τον Πειραιά στην κοντινή Αίγινα που θεωρείται ουσιαστικά «προάστιο» του Πειραιά, πλήρωνε με ταχύπλοο 9,00€ και σήμερα πληρώνει 15,80€ δηλαδή αύξηση της τάξης του 75%. Για την Ύδρα πλήρωνε 16,20€ και σήμερα πληρώνει 28,50€, αύξηση επίσης της τάξης του 75%! Στις Σπέτσες οι αυξήσεις που σημειώθηκαν την τελευταία τετραετία άγγίζουν το 82%, στον Πόρο το 70%, ενώ στα Μέθανα το 75%.
- Η απογείωση των ναύλων έχει εκτινάξει τις τιμές σε βασικά καταναλωτικά αγαθά που αγοράζουν οι νησιώτες ενώ το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το «κύμα» ακρίβειας έχει «τορπιλίσει» και την τουριστική κίνηση στα νησιά. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που δίνουν οι τουριστικoί πράκτορες, οι αφίξεις και οι διανυκτερεύσεις στους τουριστικούς προορισμούς της Νομαρχίας Πειραιά το φετινό καλοκαίρι, ήταν μειωμένες σε σχέση με πέρυσι περίπου 15 %.
- Ταυτόχρονα τα νησιά του Αργοσαρωνικού, τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα βιώνουν συνθήκες ιδιότυπου αποκλεισμού, λόγω της ισχνότητας των ακτοπλοϊκών δρομολογίων. Η Ύδρα και οι Σπέτσες, δεν εξυπηρετούνται από συμβατικό πλοίο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ανάπτυξη, την οικονομική και εμπορική δραστηριότητα της τοπικής κοινωνίας. Η Αίγινα βλέπει τα δρομολόγια τις καθημερινές να σταματάνε για τα όλα τα πλοία από νωρίς το απόγευμα, ενώ στον Πόρο το τελευταίο συμβατικό πλοίο που αναχωρεί από το νησί για τον Πειραιά είναι στις 4 το μεσημέρι. Στα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα οι επαναλαμβανόμενες και πολυήμερες διακοπές δρομολογίων έχουν γίνει πλέον «καθεστώς», έχοντας οδηγήσει σε απόγνωση τους κατοίκους, ενώ το μέλλον της ακτοπλοϊκής τους σύνδεσης παραμένει αβέβαιο. Το πρόβλημα δε αυτό σε συνδυασμό με την απόστασης τους από τον Πειραιά καθιστά την εξεύρεση μόνιμης λύσης επιτακτική. «Ακόμη και οι 35 κάτοικοι των Αντικυθήρων πρέπει να αντιμετωπίζονται με σεβασμό από την Κυβέρνηση όπως κάθε πολίτης αυτής της χώρας» όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μίχας «Όλα όσα βιώνουν σήμερα οι συμπολίτες μας δεν είναι τυχαία. Είναι το αποτέλεσμα των συντηρητικών αντιλήψεων και των νεοφιλελεύθερων επιλογών της Κυβέρνησης. Είναι αποτέλεσμα της πλήρους παράδοσης της πολιτικής στην αιχμαλωσία κάθε είδους συμφερόντων. Πολιτικής που ταυτίζει νόμιμο και ηθικό, που ανταλλάσσει λίμνες με ακίνητα φιλέτα του δημοσίου» τόνισε ο Νομάρχης Πειραιά προσθέτοντας ότι «Δεν είναι δυνατόν σε μία εποχή που ακόμα και στις Ηνωμένες Πολιτείες και στη Μεγάλη Βρετανία, στα βασίλεια του νεοφιλελευθερισμού, να υπάρχει σε τομείς της οικονομίας παρέμβαση του κράτους, και εδώ σε ένα τομέα εθνικής σημασίας όπως η ακτοπλοΐα να δεχόμαστε τη λειτουργία της σε συνθήκες άκρατου χρεοκοπημένου νεοφιλελευθερισμού»
Ο κ. Μίχας κάλεσε την κυβέρνηση να αλλάξει άμεσα γραμμή πλεύσης, γιατί χρέος και ευθύνη της είναι να προστατεύει τον πολίτη και όχι να είναι εντολοδόχος των εφοπλιστών, καταθέτοντας ταυτόχρονα μια σειρά προτάσεων προς αυτή την κατεύθυνση όπως:
* Αλλαγή άμεσα της υπουργικής απόφασης για την απελευθέρωση, ώστε να μπουν πραγματικά κριτήρια.
* Εφαρμογή του «μεταφορικού ισοδύναμου», σύμφωνα με τις προτάσεις της Νησιωτικής Αυτοδιοίκησης, ώστε οι επιδοτήσεις να πιάνουν πραγματικά τόπο. Και ο νησιώτης να πληρώνει εισιτήριο ανάλογο των μέσων μεταφοράς της ξηράς.
* Δημιουργία πλοίων ώστε να λειτουργήσουν με συμμετοχή και της Αυτοδιοίκησης για την κάλυψη πραγματικά άγονων γραμμών.
* Ουσιαστικές και ριζικές αλλαγές στο σύστημα των διαγωνισμών για τη μίσθωση των λεγόμενων άγονων γραμμών. Ώστε αυτοί να πραγματοποιούνται με διαφάνεια, με ποιοτικά κριτήρια και να αποκλείεται κάθε περίπτωση αδιαφανούς συναλλαγής όπως αυτές που διερευνούνται από τη δικαιοσύνη στην υπόθεση που χαρακτηρίστηκε από τον Τύπο ως «Μανούση - Παυλίδη».
* Λειτουργία άμεσα Παρατηρητήριου Τιμών των ναύλων της Ακτοπλοΐας ώστε όλοι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί και ασφαλώς οι πολίτες να έχουν γνώση ανά πάσα στιγμή των τιμών των εισιτηρίων σε όλα τα πλοία για κάθε γραμμή και
* Επανίδρυση της Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Θαλασσίων Ενδομεταφορών που κατάργησε η σημερινή κυβέρνηση, για τον έλεγχο της λειτουργίας του ανταγωνισμού στον χώρο της ακτοπλοΐας, με όποιες αναγκαίες βελτιώσεις κριθούν αναγκαίες για τη λειτουργία της.
«Ο επιβάτης και κυρίως ο νησιώτης δικαιούται πλοία σύγχρονα και ασφαλή, με ελληνικά πληρώματα, και με φθηνό εισιτήριο. Όσα δηλαδή σήμερα του στερεί η κυβέρνηση, οδηγώντας τον στην απόγνωση και στην ανασφάλεια. Νομαρχία Πειραιά και νησιωτικοί δήμοι και κοινότητες της περιοχής, ξεπερνώντας τις πολιτικές προσεγγίσεις, ενώνουμε τις φωνές αγωνίας μας και συντονίζουμε τα βήματά μας, διεκδικώντας από την Πολιτεία λύσεις μόνιμου χαρακτήρα στα προβλήματα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών» κατέληξε ο Νομάρχης Πειραιά, προτείνοντας ένα διεκδικητικό πλαίσιο τριών σημείων που αφορούν :
1. Την έκδοση κοινού υπομνήματος με τις προτάσεις της Αυτοδιοίκησης που θα παραδοθεί στον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας
2. Την επιδίωξη συνάντησης Νομάρχη, Δημάρχων και φορέων με τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας
3. Τον καθορισμό δυναμικών κινητοποιήσεων μέσα στο Νοέμβριο, ως το έσχατο μέσον διεκδίκησης του αυτονόητου δικαιώματος των νησιωτών συμπολιτών μας.
Από την πλευρά τους οι συμμετέχοντες στη σύσκεψη Δήμαρχοι ευχαρίστησαν την Νομαρχία Πειραιά για την πρωτοβουλία της, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα παρέμβασης της Πολιτείας για την προστασία των πολιτών και την διασφάλιση της κοινωνικής και οικονομικής συνοχής τους.
Ειδικότερα, ο Δήμαρχος Πόρου κ. Δημήτρης Στρατηγός επεσήμανε ότι τα νησιά του Αργοσαρωνικού αντιμετωπίζονται ως η ουρά της Αττικής και δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον από την Πολιτεία. Παράλληλα αναφέρθηκε στην ανύπαρκτη ενδοεπικοινωνία των νησιών του Αργοσαρωνικού και σε επιμέρους ζητήματα συνεπακόλουθα της κακής ακτοπλοϊκής σύνδεσης του Πόρου, όπως η μεταφορά των νεφροπαθών οι οποίοι καλούνται να καταβάλουν ολόκληρο το αντίτιμο του εισιτηρίου και η εξυπηρέτηση των επισκεπτών του Κέντρου Εκπαίδευσης του Ναυτικού.
Ο Δήμαρχος Τροιζήνας κ. Γιάννης Σαμπάνης μίλησε για μια κατάσταση η οποία πληγώνει όλους τους πολίτες καθώς αποκόπτεται ένα μέρος της Ελλάδας και είναι αν μη τι άλλο οξύμωρο κάτοικοι περιοχών που συνέβαλαν στην δημιουργία του σύγχρονου ελληνικού κράτους να μην μπορούν σήμερα να φτάσουν στην πρωτεύουσα.
Στην συνέχεια τον λόγο πήρε ο Δήμαρχος Σπετσών κ. Ευάγγελος Κονταξάκης τονίζοντας ότι οι Σπέτσες δεν είναι ένας ελιτίστικος προορισμός για να είναι τόσο υψηλά τα ναύλα και να υπάρχει σύνδεση μόνο με ταχύπλοο. Ότι πλέον οι επισκέπτες θα έρχονται στις Σπέτσες μόνο μια φορά και αυτό για γαμήλιο ταξίδι. Και ότι οι κάκιστες ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες έχουν ως αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται η τουριστική ανάπτυξη του νησιού, ενώ για την κυβέρνηση είπε ότι απευθυνόμαστε σε ώτα μη ακουόντων.
Στην παρέμβασή του ο Δήμαρχος της Αίγινας κ. Παναγιώτης Κουκούλης, ο οποίος μάλιστα καθυστέρησε να προσέλθει στη σύσκεψη λόγω ματαίωσης προγραμματισμένου δρομολογίου, επεσήμανε τις τεράστιες αδυναμίες των ακτοπλοϊκών συνδέσεων που δυσχεραίνουν τη καθημερινότητα των κατοίκων. Ζήτησε να υπάρχουν σταθερά δρομολόγια, με συγκεκριμένες ώρες και διευρυμένο ωράριο, ενώ επίσης να δρομολογηθούν περισσότερα συμβατικά πλοία των οποίων τα ναύλα είναι χαμηλότερα.
Ο εκπρόσωπος του δημάρχου Κυθήρων δημοτικός σύμβουλος κ. Λάζαρος Βέζος, κατέθεσε επιστολή του δημάρχου Κυθήρων στην οποία τονίζεται η αναγκαιότητα της σταθερής ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού ως η μόνη που μπορεί να οδηγήσει στην ασφάλεια και την ευημερία των πολιτών. Στην κατεύθυνση αυτή ο Δήμαρχος ζητά το διαχωρισμό της επιδοτούμενης γραμμής των Κυθήρων.
Για το ζήτημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των Κυθήρων υπήρξε και επιστολή του Μητροπολίτη Κυθήρων κ.κ. Σεραφείμ προς τον ΥΕΝ ο οποίος εκφράζει την αγωνία, την αναστάτωση και ανησυχία για το γεγονός ότι τα δρομολόγια της νέας περιόδου βρίσκονται στον αέρα.
Την τραγική κατάσταση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των Κυθήρων περιέγραψε με τα πιο μελανά χρώματα και ο εκπρόσωπος της μειοψηφούσας παράταξης στο Δημοτικό Συμβούλιο Κυθήρων κ. Χαρ. Σούγιαννης.
Τέλος, ο Δήμαρχος της Υδρας κ. Κων/νος Αναστόπουλος αναφέρθηκε στο πολύ μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης συμβατικού πλοίου αλλά και στα ισχνά δρομολόγια που σταματούν νωρίς το απόγευμα, με αποτέλεσμα το νησί να μένει για 12 ώρες χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση. Η κατάσταση, συμπλήρωσε, δείχνει ότι δεν υπάρχει κράτος δικαίου, κανείς δεν προασπίζεται το δημόσιο συμφέρον, με συνέπεια η Υδρα να εντάσσεται πλέον και «με τη βούλα» στην άγονη γραμμή. Ο κ. Αναστόπουλος προσέθεσε ακόμα ότι ο Δήμος θα προσφύγει στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια για τη μη επιδότηση από το Δ΄ΚΠΣ της ακτοπλοΐας.
Παρεμβάσεις στο ίδιο μήκος κύματος, έκαναν ο Πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Επιβατών Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών κ. Γιάννης Θεολογίτης, ο οποίος επιβεβαίωσε από την πλευρά του την ορθότητα της εισήγησης και των στοιχείων που έδωσε ο Νομάρχης Πειραιά, τον συνεχάρη για την πρωτοβουλία διεξαγωγής της σύσκεψης, τονίζοντας την ανάγκη συσπείρωσης Αυτοδιοίκησης και πολιτών και ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών κ. Λευτέρης Κεχαγιόγλου ο οποίος μετέφερε την ευρωπαϊκή εμπειρία σε θέματα ακτοπλοϊκών συνδέσεων.
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΟΤΕ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ ΤΟΥ ΑΡΓΟΣΑΡΩΝΙΚΟΥ, ΤΗΝ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΚΥΘΗΡΑ
Στην σύσκεψη συζητήθηκε επίσης το μείζον πρόβλημα που δημιουργείται για τα νησιά του Αργοσαρωνικού, την Τροιζηνία και τα Κύθηρα, μετά την απόφαση της διοίκησης του ΟΤΕ να προχωρήσει στο κλείσιμο 141 καταστημάτων του Οργανισμού, μεταξύ άλλων και στις παραπάνω περιοχές.
«Πρόκειται για μια απόφαση που εντάσσεται στο πλαίσιο της συνολικής πολιτικής της νέας γερμανόφωνης διοίκησης. Απόφαση που έρχεται να συμπληρώσει και να προωθήσει την εφαρμοζόμενη πολιτική της κυβέρνησης. Μια πολιτική άκρατου νεοφιλελευθερισμού που έχει βάλει τις ανάγκες των πολιτών στο περιθώριο» υπογράμμισε ο Νομάρχης Πειραιά προσθέτοντας ότι «Αναρωτιόμαστε πως θα εξυπηρετούνται οι συμπολίτες μας μετά το κλείσιμο των καταστημάτων του ΟΤΕ; Οι εργαζόμενοι που στο σύνολό τους είναι μόνιμοι κάτοικοι των εν λόγω περιοχών τι θα απογίνουν; Με την απόσυρση του ΟΤΕ από τον Αργοσαρωνικό, την Τροιζηνία και τα Κύθηρα αλλά και αλλού, παίρνουμε μια πρώτη γεύση όσων πρόκειται να ακολουθήσουν. Δεν πρόκειται όμως να καθίσουμε με σταυρωμένα τα χέρια να βλέπουμε τον τόπο μας να εγκαταλείπεται και τη ποιότητα ζωής των συμπολιτών μας να μαραζώνει»
Από τη μεριά τους όλοι οι Δήμαρχοι και εκπρόσωποι των Δήμων εξέφρασαν την αντίθεσή και αγανάκτησή τους που για άλλη μια φορά το δημόσιο συμφέρον γίνεται βορά στις ορέξεις ιδιωτών.
Τον λόγο έλαβε και ο Γενικός Γραμματέας του Πανελλήνιου Συλλόγου των Εργαζομένων στον ΟΤΕ κ. Δημήτριος Φούκας, ο οποίος παρουσίασε βήμα προς βήμα το έγκλημα της κυβέρνησης της ιδιωτικοποίησης του ΟΤΕ της οποίας τα πρώτα αποτελέσματα ήδη κάνουν την εμφάνισή τους. Σημείωσε ακόμη ότι εκτός από τα 141 καταστήματα που κλείνουν σε ολόκληρη την Ελλάδα, αλλά 280 βρίσκονται υπό επιτήρηση και σύντομα θα ακολουθήσουν το δρόμο του κλεισίματος, ενώ υπό κατάργηση είναι και η υπηρεσία τεχνικής υποστήριξης των πολιτών. Τόνισε δε ότι οι καθολικές υπηρεσίες και ο κοινωνικός χαρακτήρας του ΟΤΕ αποτελούν πλέον παρελθόν.
Στη σύσκεψη παραβρεθήκαν ακόμη, ο Γραμματέας του Δημοτικού Συμβουλίου Ύδρας κ. Αριστείδης Τσαγκάρης, από το Δίκτυο Επιβάτης ο κ. Μανώλης Κουκούλης και από την Νομαρχία Πειραιά ο πρόεδρος του Νομαρχιακού Συμβουλίου, όλοι οι αντινομάρχες, νομαρχιακοί σύμβουλοι και ο Γενικός Γραμματέας της Νομαρχίας.